zondag 27 december 2020

21 Augustus: Op naar Duitsland!

Het is zo ver hoor! We kunnen (en mogen...) op vakantie!
We hoeven nu eens niet licht te pakken; alles wat in de auto past mag mee. Dat doen we dus ook, inclusief onze eigen kussens en misschien toch ook nog maar die slippers en dat paar gympen.

Afijn, rond 09.30 uur rijden we weg, het is de bedoeling dat we 'in een keer' naar Rothenburg rijden zodat we voldoende tijd hebben om dat rustig te bekijken.
Omdat we nu zo 's morgens ons voedzame diner van de Mac missen, halen we daar lekker ons ontbijt in de vorm van een paar eggmcmuffins, koffie en thee.
Volgens oude traditie wordt er genoteerd dat we rond 10.25 uur het 'sportpaleis' bij Antwerpen passeren, maar nu niet met een klef broodje kaas in de hand.

Rond een uur of 14.00 uur stoppen we, voor het eerst deze vakantie met mondkapje op, om een broodje en wat te drinken te halen.
De reis verloopt voorspoedig, in de buurt van Frankfurt hebben we nog even file maar dit stelt eigenlijk niets voor en om 16.00 uur hebben we ons hotel in Rothenburg gevonden.

Het hotel is erg leuk: een oud gebouw. Wij houden wel van die net wat anders dan anders accommodaties. Onze kamer is erg mooi: heel ruim en met mooie, krakende, houten vloeren. De badkamer is mooi modern gerenoveerd en er is geen airco maar wel een fan en dat is maar goed ook want het is vandaag 38 graden 😅

We laden de auto uit, frissen ons even op en gaan dan weer op pad. Allereerst om de auto weg te zetten. Het hotel heeft geen parkeergelegenheid (want midden in de stad) maar op 5 minuten ligt een grote parkeerplaats waar we voor een paar euro de auto een dag kunnen parkeren.
Stom genoeg komen we er dan ook achter dat de schouderband voor het fototoestel nog thuis ligt. Dat is echt niet handig wat nu zit er geen enkel bandje aan. Gelukkig spotten we een van-alles-en-nog-wat-winkel waar ze niet alleen souvenirs, babybedjes en stofzuigers verkopen, maar ook fotospullen. De schouderband laten we maar even hangen. Het is weliswaar dezelfde als die nog thuis ligt, maar hij is 4x zo duur. Dan een nekband voor 16 euro.
En bovendien hebben ze hier een handig plakdingetje met een koordje zodat ik het lensdopje tenminste niet meer kwijt kan raken. Het mag een wonder heten dat we dat, een jaar na aankoop, nog steeds hebben 😄

Nu kunnen we dan eindelijk Rothenburg ob die Tauber ontdekken. En het is echt een heel leuk, sfeervol plekje. Oude vakwerkhuisjes, mooie gevels en leuke straatjes. Erg pittoresk.

Tegen 17.30 uur strijken we neer op een terras op de markt, we moeten hier onze contactgegevens achterlaten, eerst maar eens proosten op de vakantie met een glas bier en wijn!

We besluiten hier ook te eten. We nemen allebei een schnitzel. Ze zijn op een andere manier bereid maar wij zien en proeven weinig verschil. Het smaakt prima. We drinken nog eens wat (het is warm tenslotte) en lopen daarna terug naar ons hotel.

Even weer opfrissen en daarna gaan we een stuk over de oude stadsmuur lopen. Je kunt je zomaar voorstellen dat hier ook ridders en jonkvrouwen liepen. Alhoewel dat vast niet zo romantisch was als wij ons nu voorstellen.

Op zeker moment mogen we niet verder en nemen we dus weer een trap naar beneden. Heel vervelend komen we langs een ijssalon... dat vraagt om het eerste schepijsje van de vakantie! Met het ijsje in de hand lopen we nog naar wat uitzichtpunten aan de westkant van het plaatsje en dan zijn we wel weer toe aan wat te drinken. Dat hadden meer mensen gedacht, want de markt zit inmiddels vol.

Het kleine terras bij ons hotel heeft wel plaats dus daar blijven we lekker een tijd zitten. Het koelt langzaam af en dat maakt het alleen maar lekkerder. In de schemering keren de ooievaars terug op hun nest en dat maakt bijzonder veel lawaai. Teen een uur of 22.00 gaan we naar de kamer.
Met de ventilator voor het bed (en onze eigen kussens, dat is dan weer een voordeel van met de auto op vakantie) was het prima slapen.